TILBAGE TIL DAGBOG SYDAFRIKA

*Nogle gange får man serveret en oplevelse*

Op og ned i virvaret af kæmpestore butikscentre over og under jordens overflade.

Det var ikke mange hvide vi så på stationen og man bør heller ikke tage toget alene som hvid...specielt ikke om aftenen.

Egentlig skulle Maurice bare vise mig en forretning med bukser på Longstreet...men da jeg mødte ham, var han i udflugtshumør.
'Lad os hellere tage til Simon's Town'

Da jeg ville tage et billede af perronen, var der en vågen sjæl der ville gøre opmærksom på sig selv....

Det viste sig kort efter at være dem, der skulle give mig den bedste togtur jeg nogensinde har prøvet.

Tre af de unge fyre begyndte at stemme i til sang...og som stationerne gled forbi blev de flere og flere.
Selvom toget blev fyldt ud til sidste cm. .......

.....var der alligevel plads til dans !

De endte med at være 8 og de sang helt fantastisk. Med en volumen man kun hører når afrikanere virkelig folder sig ud. Dette her var uden tvivl Afrika !!!
Jeg forstod ikke et kuk, for de sang på zulu, men det var ligegyldigt.
Næsten alle måtte smide lidt i hatten og de fleste sad med et sagligt smil...der ikke blev mindre da de også begyndte at danse.

Selvom jeg det meste af tiden, havde øjnene rettet på sangerne, er det bestemt værd at tage et kig ud ad vinduet som man kører. Det er en smuk tur langs med vandet.

Efter 1½ time med sang, ankom vi til Simon's town. En smuk lille havneby, der oprindeligt var en Marinebase. Marinen er stadig aktiv, men ikke længere så dominerende.

Efter frokost og en lille gåtur ad hovedgaden, måtte vi skynde os tilbage, for Maurice skulle på arbejde. Så på'en igen....

Nicolas og jeg

Maurice og jeg

Nicolas og Maurice kigger kort.

Mama Afrika !
(Nicolas sover!)

Alle prøver at lave lidt forretning, så der bliver solgt alt fra små bolcher til skocreme.

Tilbage i CapeTown

Maurice skyndte sig på arbejde. Nicolas og jeg har ikke travlt. Vi nyder parken og dens beboere.

De kommer gerne helt tæt på for en nød.

Det lille albino egern er stjernen, men de andre egern er jaloux og terroriserer det.

Ikke kun egern spiser nødder..

Afventer.....

..duer har varme tæer...

..og ikke nemme at komme af med igen!

Efter at have følt sig en smule ensom på Ashanti, var det rart, da vi pludselig var mange. En aften var vi 7 til middag og bestemte os for at gå ud. Vandrehjemmet havde en aftale med Arnold's, så vi fik gratis vin. Ikke tosset.

Morgenmad kunne man få for bare dkk 12,- hvis man var morgenfrisk ellers var det dkk 24,-
Så her kom vi ofte....

En aften fik vi gratis tequila mod et link.... så hermed et link til Arnold's:

Sian,Katja,Deborah,
Laura og 'Mike the waiter'

- og skulle du være på disse kanter, kan jeg varmt anbefale både mad og betjening !!

- helt sikker, med friskkværnet peber hver gang.

Longstreet er GADEN.

Det er her det sner om aftenen.

Det er stedet for live musik, og diskoteker eller hvis man vil vise sin bil frem i nattens gadelys.

Gademad

Sian, mig og Shane.

Lørdag eftermiddag

Nicolas

Om dagen er det stedet for designer, afrikansk eller genbrugstøj, det er her du handler hvis du vil have noget ingen andre har. Masser af caféer med noget for enhver....og desværre også en masse tiggende børn, der skal have lidt til det næste snif med limen eller det der er værre....
Jeg gjorde det til en regel, ikke at give børnene noget. De bør være i skole og jeg vil ikke tilføje til deres videre afhængighed.
Det er svært, når der står en lille purk på 7 år, hiver dig i tøjet og med store bedende brune øjne siger :
'Please lady, I don't want money, just want bread'

Jeg gav kun til gamle mennesker, der ikke længere var i stand til at arbejde eller på anden måde orkede at være kreativ eller til børnehjemmene.

Søndag er store-markeds- dag.

Parkeringspladsen foran stadion, bliver lavet om til et gigantisk marked, med masser af afrikansk kunst. Her kan man virkelig prutte med prisen og ofte få det meget billigt.

Masser af gode sager ......

En skør idé og et smil kan også giv en indtægt

Kunne da ikke lade være at lurer lidt på filmholdet.....
CapeTown er meget aktiv i filmbranchen.

Jeg fik samlet mig en god størrelse papkasse og sendte den hjem... ....jeg kunne sagtens have købt mere......

Når man nu er i Sydafrika, og man befinde sig i Cape Town, så må man jo nødvendigvis ud at se det fængsel, som Nelson Mandela sammen med mange andre politiske fanger tilbragte alt for mange af sine dage i.
Jeg tog derud sammen med Laura.

Netop som vi har købt billetter til færgen, synes jeg at jeg hører mit navn.... og den var go' nok.

Det var Latizia, fra Enkosini.
Hygsomt !

Turen går en smule for hurtigt, men alligevel vil jeg absolut anbefale alle at tage derud og se med egne øjne hvilke forhold fangerne levede under...og i Mandelas tilfælde....i de 16 af hans 25 år i fængsel.
Man bliver hentet i bus og kørt rundt på øen.

Derefter får man et foredrag af en ex-fange der selv har siddet fængslet selv samme sted.....

Mange af fangerne har fået ødelagt deres øjne, på grund af den skarpe sol og graven hvor de arbejdede.

Den lille hule udgjorde frokost, pause og toiletrum.
Husk på at her nemt kan blive op til 35-40 grader varmt!

På mandelas første officielle besøg, efter at øen var blevet omdøbt til naturreservat, lagde han en sten i graven hvor han havde tilbragt så mange timer...alle fanger der sat siddet fængslet her, lagde efterfølgende en sten hver.
Andre af de tidligere fanger, ville ikke sætte deres ben der igen.

Mandelas celle.
Til at begynde med havde han kun den nederste del af tæpperne.... det udgjorde hans seng !

Turen ender i fængslet og man går derefter ned til båden igen.....efter man har hilst på lidt af de mange pingviner der lever og yngler i fred på øen.

Nogle ser mere fjollede ud end andre.....

Cape Town, med Table mountain, set fra Robben Island.

Cape Town. Af en havn at være, er den faktisk ret charmerende.....

Sælerne hænger ud og plasker rundt over hele  havnen.. og kan faktisk være lidt af et problem engang imellem...når de ikke vil flytte sig!

Cape Town...eller skal jeg sige Sydafrika, er farvestrålende....
Man bliver helt i godt humør, af alle de farver.